Op maandag 18 november 2024 vond het inspirerende najaarsevenement van het onderzoeksproject rond impact ondernemerschap plaats, georganiseerd door de kenniscoalitie IMPACT-UP. De bijeenkomst, gehouden in De Verspillingsfabriek, trok een diverse groep van onderzoekers, beleidsmakers en andere geïnteresseerden in de sociaal-maatschappelijke impact van ondernemerschap.
Het evenement stond in het teken van het presenteren van de resultaten van het lopende onderzoek van deelproject ‘Brabant Impact Class’, waarin via surveyonderzoek impactondernemers in de provincie in beeld worden gebracht. Waar in Brabant zijn ze gevestigd, in hoeverre is hun strategie gericht op duurzame, sociale en economische meerwaarde, waar staan ze en tegen welke belemmeringen lopen zij aan?
De open space setting bood deelnemers de kans om dieper in te gaan op de andere drie deelprojecten ‘Case Based Learning’, ‘Businessmodel met impact’ en ‘Geld met impact’.
De locatie smaakt naar meer
We waren te gast bij De Verspillingsfabriek, een initiatief van het cateringbedrijf Hutten. Dit bedrijf koopt voornamelijk tomaten en andere groenten in die net iets minder perfect zijn en daarom niet in de supermarkt belanden, zoals de kontjes van tomaten die bij McDonald’s niet op de burgers worden gedaan. Van deze ingrediënten maken zij soepen en sauzen voor hun eigen cateringbedrijf, maar ook voor bijvoorbeeld Sligro. Ze gebruiken alles en iedereen: talentvolle kanjers met afstand tot de arbeidsmarkt vormen het team. Tijdens een rondleiding kregen de deelnemers een kijkje in de keuken.
Maatschappelijk ondernemen in logisch nadenken
Tijdens de plenaire afsluiting sprak Shirley Schijvens, de vijfde generatie eigenaar van het familiebedrijf Schijvens Corporate Fashion. Zij wond er geen doekjes om: “Maatschappelijk ondernemen is gewoon logisch nadenken, zo moeilijk is het niet.” Misschien werkt dat zo als je Shirley heet, maar wij zagen een hoge dosis ambitie, drive en vooral veel lef. Lef om het anders te willen doen in de toch niet zo duurzame sector van kleding en textiel. Shirley en haar team zetten zich in voor mens en milieu. Dit betekent werken aan een circulair proces voor bedrijfskleding en betere omstandigheden in de textielfabrieken in bijvoorbeeld Pakistan en Turkije, waarmee ze innige samenwerkingsverbanden hebben opgezet. En tot slot, Shirley’s absolute eigen passie: Women Empowerment.
Een Blik op de Toekomst
De komende periode worden verder stappen gezet:
Meer weten?
Ben je benieuwd naar de resultaten van het onderzoeksproject of wil je uitgenodigd worden voor toekomstige events? Houd de website www.impactup-brabant.nl in de gaten voor updates of neem contact op via info@impactup-brabant.nl.
Wil je meer weten over dit project, neem dan gerust contact op met: